-
Lyon, Frankrike får Yrkes-VM 2023
Under Yrkes-VM i Kazan, Russland i august ble det samtidig avholdt generalforsamling i WorldSkills International hvor Frankrike vant over Japan om å få arrangere Yrkes-VM i 2023. Dette blir det 47. Yrkes-VM i historien.
-
Derfor bør man bli en lærebedrift
Å være lærebedrift sikrer rekruttering av kompetente medarbeidere til egen bedrift. Som lærebedrift mottar man et økonomisk tilskudd per lærling og man tar samtidig et samfunnsansvar og gir unge viktig kompetanse som landet vårt trenger.
-
Kapittel 2: Skolekonkurranser
Kapittelet gir en praktisk innføring i hvordan lokale skolekonkurranser kan planlegges og gjennomføres som en del av yrkesopplæringen. Skolekonkurranser brukes som en pedagogisk metode for å øke motivasjon, læringsutbytte og yrkesstolthet hos elevene. Du får innsikt i formål, deltakelse, roller og ansvar, samt hvordan konkurransene kan organiseres og vurderes. Kapittelet beskriver hvordan oppgaver kan utvikles i tråd med læreplanmål, hvordan juryen skal settes sammen, og hvordan konkurransen kan brukes som kvalifisering til fylkesmesterskap. Det inneholder også retningslinjer for premiering, profilering og kommunikasjon, samt en sjekkliste for planlegging, gjennomføring og oppfølging av konkurransen.
-
Skole-NM 2026 - Finale på Årstad VGS
Det arrangeres finale i Skole-NM 2026 i frisørfaget, blomsterdekoratørfaget, interiørdesignerfaget, eksponeringsdesignerfaget og hudpleiefaget på Årstad VGS i Vestland.
-
Skole-NM 2026 - Finale på Gjennestad VGS
Det arrangeres finale i Skole-NM 2026 i anleggsgartnerfaget på Gjennestad VGS i Vestfold.
-
Skole-NM 2026 - Finale på Jessheim VGS
Det arrangeres finale i Skole-NM 2026 i logistikkfaget på Jessheim VGS i Akershus.
-
Færre sluttet på videregående under pandemien, men fortsatt flest som slutter på yrkesfag
Mange fryktet at pandemien ville føre til at flere sluttet på videregående. Nye tall viser imidlertid at andelen elever som slutter aldri har vært lavere enn de to siste årene. Samtidig viser tallene at det er betydelig flere som slutter på yrkesfag enn på studieforberedende.