Om kampanjen Yrkesfagenes år 2018

Halvparten tar yrkesfag når de begynner på videregående skole. Vi må heie frem ungdommene som går yrkesfag, fordi arbeidslivet trenger flere med yrkesfagutdanning enn vi utdanner nå.

I 2017 viste undersøkelser at annenhver NHO-bedrift har problemer med å rekruttere nok fagarbeidere. Ifølge Statistisk sentralbyrå vil vi mangle over 70 000 fagarbeidere i 2035 hvis dagens utvikling fortsetter. Vi vet også at for mange yrkesfagelever sliter med å fullføre videregående fordi de ikke får læreplass. 

WorldSkills Norway var kampanjeansvarlig

WorldSkills Norway (WSN) var ansvarlig for kampanjen «Yrkesfagenes år 2018» på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

Oppdraget ble gitt til WorldSkills Norway i oktober 2017, i forbindelse med statsbudsjettet for 2018. Det ble bevilget 5 millioner kroner til Yrkesfagenes år 2018 og Skole-NM. Sekretariatsleder Elisabeth Lange i WSN var svært fornøyd med oppdraget og kunne rapportere om rekordstor interesse for WSNs aktiviteter i 2018:

  • Skole-NM 2018 i april for elever i videregående skole
  • Yrkes-NM 2018 i oktober for lærlinger og unge fagarbeidere
  • Yrkesfagenes år 2018 – en informasjons- og omdømmekampanje
Yrkesfagenes år – informasjons- og omdømmekampanje

Yrkesfagenes år var en informasjons- og omdømmekampanje på nett og i sosiale medier. Kampanjen hadde som mål å øke innsikten om yrkesfag og arbeidsliv blant målgruppene, øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg, og øke antallet lærebedrifter og læreplasser.

Synlighet på nett

Ved siden av kampanjenettstedet yrkesfag.no, som ble lansert 1. februar 2018, ble det gjennomført flere aktiviteter på sosiale medier. Kampanjens to offisielle hashtags var #yrkesfagenesår og #mittyrkesfag.

Sammen med Elevorganisasjonen og engasjerte ambassadører blant foresatte, lærlinger og bedrifter ble kampanjen frontet både på web og i sosiale medier. Målet var å dele gode budskap og historier om yrkesfag gjennom tekst, bilder og videoer – med særlig vekt på Facebook, YouTube og Instagram.