Artikler

796 resultater

796 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. |

    Førstereis på landslaget

    Under EM i Herning stilte Norge for første gang lag i faget Robot System Integrations. De to utøverne, Lars Nicklas Olsen og Patrick Leo Johan Brobakken, melder om en tøff oppladning og konkurranse. Likevel har de allerede startet forberedelsene til VM i Shanghai.

  2. Øker satsingen på yrkesfag

    Det ferske statsbudsjettforslaget byr på flere tiltak for styrking av yrkesfag og videregående opplæring. Deriblant 68 millioner kroner til 900 nye fagskoleplasser, midler til oppfølging av Fullføringsreformen og større handlingsrom for fylkene til å tilpasse utdanningstilbudene etter lokale behov

  3. Regjeringen sikrer stabile rammer for fremragende yrkesferdigheter

    WorldSkills Norway er svært fornøyd med at regjeringen i statsbudsjettet for 2026 viderefører tilskuddet på 4 millioner kroner. — Dette viser at Regjeringen anerkjenner yrkesfaglig kompetanse som en nøkkel for verdiskaping, innovasjon og kvalitet i norsk utdanning, sier daglig leder, Bjørnar Valstad.

  4. |

    Fra Raufoss til Yrkes-EM

    De har ikke kjent hverandre så lenge, men mekatronikk-duoen Eirik Rød og Teodor Hella leverte en solid prestasjon under Yrkes-EM i Herning. I følge guttene ligger hemmeligheten i at de besitter hver sin styrke.

  5. Med Erasmus+ på laget

    Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Det er det største utdanningsprogrammet i verden. I 2023 ble Worldskills Norway Erasmus-akkreditert frem til 2027. Men hva innebærer det i praksis?

  6. |

    Medallion for Excellence til Emma

    Emma Johanne Torpet ble tildelt Medallion for Excellence i sin første internasjonale konkurranse. Nå drømmer hun om VM samtidig som hun er i ferd med å trene opp neste generasjons utøvere.

  7. De usynlige heltene bak Yrkeslandslaget

    Som ekspert i Worldskills jobber du ofte like hardt som utøverne, men uten å bli hyllet med hverken medaljer eller pallplasseringer. Likefullt er ekspertene uvurderlige, uten dem – intet landslag.

  8. Gi yrkesfaglærerne plass i ungdomsskolen

    Skal vi lykkes med en mer praktisk skole, må vi bruke dem som faktisk kan koble teori og praksis. Det skriver Grete Haaland og Aina Kristiansen fra Oslo MET og Frank Egeland fra Universitet i Agder i et debattinnlegg hos Utdanningsnytt 30.9.

  9. Læring, samarbeid og stolthet i praksis

    Skole-NM er ikke bare en konkurranse – det er en læringsarena som skaper motivasjon, samarbeid og yrkesstolthet. Er din skole en potensiell arrangør?