Danmark reformerer utdanningssystemet – prioriterer yrkesfag

Publisert

Eksperter og yrkesfaglærere i Danmark etterlyser en kulturendring som starter allerede i grunnskolen og en økt anerkjennelse av yrkesfagene som verdifulle og viktige.

Eksperter og yrkesfaglærere i Danmark etterlyser en kulturendring som starter allerede i grunnskolen og en økt anerkjennelse av yrkesfagene som verdifulle og viktige. Foto: WorldSkills Norway

I et drastisk tiltak for å møte det voksende behovet for faglærte i samfunnet, tar den danske regjeringen grep for å vri utdanningsfokus fra akademiske studier til yrkesfag.

Med en projeksjon som viser en mangel på 100.000 faglærte i 2030, ønsker den danske regjeringen å reformere utdanningssystemet for å stimulere flere til å velge yrkesfaglige karriereveier.

– Alle kan ikke bli hva de vil, forklarer den danske regjeringen, som ser en ubalanse i samfunnets behov og yrkesvalgene unge gjør. For mange velger allmennfaglig utdanning fremfor yrkesfag, noe som kan føre til en kritisk mangel på nødvendig arbeidskraft i nær fremtid.

Endringer inkluderer nedskalering av bachelorprogrammer, omstrukturering av masterprogrammer til å være mer praksisrettede, og til og med reduksjon av antallet masterstudieplasser. Disse tiltakene har vakt bekymring og debatt om det er riktig å tvinge ungdommer inn i bestemte utdanningsløp.

Det danske skolesystemet blir også kritisert for å verdsette teoretisk lærdom over praktisk kunnskap. Dette reflekteres i at kun 11 prosent av danske ungdommer velger fagutdanning etter grunnskolen. Eksperter og yrkesfaglærere etterlyser en kulturendring som starter allerede i grunnskolen og en økt anerkjennelse av yrkesfag som verdifulle og viktige.

– Det er bedre å bli en super forsørger enn en halvdårlig akademiker, uttaler en yrkesfagslærer til frifagbevegelse.no, som etterlyser mer respekt og forståelse for yrkesfagene i samfunnet.

Regjeringen i Danmark har bevilget 900 millioner danske kroner til styrking av yrkesfagutdanningene.

Les hele saken på Frifagbevegelse.no