Simen Totland Bergsholm (t.h.) feiret gjennomført EM og tildelingen av Medallion for Excellence sammen med ekspert Per Arne Jansen. Foto: WorldSkills Norway
Simen Totland Bergsholm ble tildelt Medallion for excellence under Yrkes-EM i Herning. Nå er han tilbake i jobben hos Møller bil og kan se tilbake på en innholdsrik landslagskarriere.
20-åringen har de siste årene vært en svært aktiv utøver innen Bilfag – lette kjøretøy. Det hele startet med NM-gull i 2024, etterfulgt av VM-deltakelse i Lyon samme år. Deretter fulgte nok en gullmedalje i det Canadiske mesterskapet Olympiades québécoises des métiers et des technologies i Québec, før han denne høsten imponerte med en hederlig 6. plass i EM i Herning.
Simen er godt fornøyd med den plasseringen. - Det var kun 18 poeng fra meg og opp til førsteplassen, så her er det små marginer. Jeg vet at jeg gjorde mitt aller beste, og kan ikke se jeg kunne gjort noe annerledes. I Herning var det litt tekniske utfordringer utenfor min kontroll som gjorde det vanskelig, men det er sånn det er i dette faget og det var jeg forberedt på.
Simen var en av tre utøvere på det norske Yrkeslandslaget som mottok en Medallion for Excellence. Denne medaljen tildeles utøvere som oppnår en poengsum på 700 eller mer, men som ikke mottar gull, sølv eller bronse. Medaljen anerkjenner utmerket prestasjon og viser at deltakeren har demonstrert ferdigheter på et høyt internasjonalt nivå.
Hvilepuls er oppskrytt!
Etter å ha rundet det som er av konkurranser er det fristende å spørre Simen – hva nå?
- Nei, nå skal jeg pensjonere meg, sier Simen med glimt i øyet og fortsetter: - Jeg har flere prosjekter gående hjemme, med fire biler og jobb så det er nok å finne på. Hvilepuls er oppskrytt!
Simen beskriver VM-deltakelsen i Lyon 2024 som mer krevende enn han var forberedt på.
- Da visste jeg ikke helt hva jeg gikk til, og det var veldig lange dager. Jeg var forberedt faglig, men ikke så mye på alt det som skjer rundt.
Heldigvis kunne han ta med seg erfaringen inn i forberedelsene til årets EM i Herning.
- Denne gangen forstod jeg mer av det psykiske presset. Det hjalp også at vi kom ned litt før konkurransestart så jeg fikk tid til å lande litt og bli kjent med området. Det er lange dager, og du må være 100 % påskrudd hele tiden, så det er godt å luke bort det man kan av overraskelser.
Simen godt i gang med en av modulene i årets Yrkes-EM.
Verdens beste følelse
Presisjon og tempo er avgjørende for å lykkes innen Bilfag – lette kjøretøy. - De fleste innen mitt fag er gode til å både skru og feilsøke, men det er evnen til å holde fart og nøyaktighet over tid som skiller ut de beste. Du må også være forberedt på at det dukker opp uventede situasjoner underveis, som må håndteres raskt og ikke stjele for mye oppmerksomhet og energi.
I mesterskap skal utøverne gjennom både en skruoppgave og en feilsøkingsoppgave. - I skruoppgaven kan det være at vi skal løse en oppgave som vanligvis tar to dager på verkstedet, på to timer. Mens feilsøkingsoppgaven typisk handler om vanlige problemer som et lys som ikke funker, eller en motor som ikke kinner. Feilene er plantet slik at det skal være vanskelig å finne. Men når du klarer det... den følelsen av å løse noe som virker umulig er verdens beste!
Har hatt en fin tid på landslaget
Simen beskriver en fin landslagskarriere med mye trivelige folk og gode opplevelser.
- Jeg synes det er veldig kjekt å konkurrere, og gøy å møte likesinnede utøvere. Jeg har storkost meg! Samtidig er det viktig å være klar over at ingen konkurranser er lette. For et konkurransemenneske som meg har det vært viktig å holde fokus på det faglige og ikke minst trene bredt nok.
En godt fornøyd Simen etter tre intense konkurransedager! Innsatsen ble hedret med Medallion for excellence!