Mangel på fagarbeidere: – Vi må tenke 2 tanker samtidig

Bjørnar Valstad, daglig leder i WorldSkills Norway.

Bjørnar Valstad, daglig leder i WorldSkills Norway.

– Skal Norge skaffe 90.000 nye fagarbeidere innen 2035, så må vi tenke 2 tanker samtidig: Vi må både få flere til å søke yrkesfag, samtidig som vi må fremskaffe flere læreplasser, sier Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway.

78 prosent av søkerne fikk læreplass i 2021. Det er en økning fra 76 prosent i 2020, og er også litt høyere enn i 2019. – Dette er positive tall, spesielt med tanke på at vi i denne perioden har vært gjennom en pandemi som gjorde det krevende for bedrifter å holde på lærlinger, sier Bjørnar Valstad i Worldskills Norway.

– Samtidig vet vi at Norge trenger flere fagarbeidere og vi må sørge for at flere velger å ta fagbrev i årene fremover. Derfor må vi ta på alvor at det fortsatt er for mange som hvert år ikke får læreplass. Det var 21.600 elever som søkte læreplass i 2021. Når 12 prosent av disse ikke fikk læreplass, så tilsvarer det 2.592 elever som ikke får fullført sin yrkesfagutdanning og skaffet seg et fagbrev.

– Noen fag mangler søkere til ledige læreplasser

– På tross av at vi overordnet har et behov for flere lærebedrifter og læreplasser, så hører vi også rapporter om at det i enkelte yrkesfag ikke er mangel på læreplasser som er utfordringen, men snarere mangel på elever. 

– Vi må derfor tenke 2 tanker i hodet samtidig: Skal Norge klare å fremskaffe 90.000 nye fagarbeidere innen 2035, så betyr det at vi både må fylle på med flere søkere til yrkesfagene, samtidig som vi må fremskaffe flere lærebedrifter og læreplasser. Dette kan aldri bli et enten-eller, men må nødvendigvis bli et både-og.

- Vi må jobbe langs 2 akser parallelt

Bjørnar Valstad viser til at WorldSkills Norway hele tiden jobber langs to akser:

– På den ene siden har vi en Læreplassjeger-kampanje for å fremskaffe flere læreplasser. I år har denne kampanjen fokus på å skaffe en læreplass til de 20.850 elever som søkt læreplass i 2022. På den andre siden har vi flere aktiviteter for å få flere ungdommer til å velge yrkesfag som utdanningsretning.

– Selv om enkelte bransjer og opplæringskontor kan oppleve at de sliter med å skaffe søkere til ledige læreplasser, så ser vi altså i det store bildet at vi på tvers alltid har behov for flere læreplasser. Og med det store bildet, så mener jeg på et fylkesnivå og et landsnivå.

– Lokale tilpasninger i årets læreplassjeger-kampanje

Bjørnar Valstad sier at det nye i Læreplassjeger-kampanjen 2022 er fokus på lokal tilpasning:

– Målet med årets Læreplassjeger-kampanje – og da særlig den digitale delen av kampanjen – er å målrette oss inn mot akkurat de fag som vi ser trenger flere læreplasser. Derfor mener vi at alle fylkeskommunene burde være med på Læreplassjeger-kampanjen, selv om kanskje noen enkeltfylker føler at den største utfordringen ikke er å skaffe flere læreplasser, men flere søkere til yrkesfag.

– Vi ser at vi i samtlige 11 fylker har visse fag hvor vi mangler læreplasser, og der bør man jobbe målrettet med å tette de hullene.Jakten på læreplasser bør sånn sett være en årlig og kontinuerlig innsats. Fra mitt ståsted blir det feil dersom vi på overordnet nivå sier at i år trenger vi ikke å jakte på flere læreplasser, men kun fokusere på å få flere til å søke yrkesfag. Jeg mener veldig bestemt at vi må tenke 2 tanker samtidig.