Les hele debattinnlegget hos Khrono: Norske unge vil ha yrkesfag — det må lærerutdanningen gjenspeile
Gjølme viser til tall fra Utdanningsdirektoratet som bekrefter at over halvparten av elevene i videregående opplæring søkte seg til et yrkesfaglige utdanningsprogram i 2025.
Han peker på at dette er en positiv utvikling både for arbeidslivet og for samfunnet som er helt avhengige av yrkesfagene for å fungere, men at det samtidig stiller nye krav til hvordan lærere utdannes og skolene drives.
Akademisk og teoretisk tradisjon
Gjølme problematiserer at store deler av dagens lærerutdanning fortsatt er formet av en akademisk tradisjon som passer best for den teoretiske delen av skolen.
Yrkesfagene bygger i større grad på læring gjennom praksis, samarbeid og skapende arbeid. Gjølme mener derfor lærerutdanningen må tilpasse seg nye måter å undervise på dersom den skal forbli relevant.
— For å lykkes, kreves både faglig dybde, pedagogisk trygghet og evne til å veilede elever i komplekse, praksisnære situasjoner. Dette bør også gjenspeiles i lærerutdanningene.
Ønsker tettere samarbeid
Innleggsforfatteren peker også på at yrkesfaglærerutdanningene tradisjonelt har hatt et annet utgangspunkt enn den allmennfaglige lærerutdanningen, med tettere kobling til arbeidslivet og praksisfeltet. Dette mener han er en styrke for lærerprofesjonen som helhet, men et potensial som ikke alltid blir fullt utnyttet.
Gjølme mener at tettere samarbeid mellom lærerutdanningene kan bidra til å styrke både kvaliteten og relevansen i utdanningen.
— Ved å koble de ulike lærerutdanningene tettere sammen gjennom felles prosjekter, forskningssamarbeid og praksisarenaer kan man styrke både kvaliteten og relevansen.
Kilde:
https://www.khrono.no/norske-unge-vil-ha-yrkesfag-det-ma-laererutdanningen-gjenspeile/1009188 - publisert 26.10.2025