Ambisjonene om en mer praktisk ungdomsskole har vært tydelige i flere år. Likevel uteblir de store endringene i klasserommet. De tre innleggsforfatterne argumenterer for at nøkkelen ligger i lærerkompetansen.
«Skal vi gi elevene praktisk, relevant og virkelighetsnær undervisning, må vi prioritere læring gjennom praktisk arbeid. Praktiske fag må være obligatorisk og praksis - og yrkesretting av tradisjonelle skolefag må prioriteres. For å få til dette må vi ha lærere som kan jobbe praktisk og knytte skolefag, som norsk, matte, naturfag og samfunnsfag til praktisk arbeid.»
Les hele innlegget hos Utdanningsnytt
Omsette ambisjoner til handling
I Meld. St. 34 En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn (2023–2024) understrekes det at praktisk og variert undervisning er avgjørende for å styrke elevenes motivasjon og bidra til en dypere forståelse av hvordan kunnskap kan anvendes i det virkelige liv.
Forfatterne mener begrepene brukt i meldingen er uklare og tvetydige, og vanskelig å omsette til skolehverdagen. På den ene siden slås det fast at skolen skal bli mer praktisk og bruke fysisk aktive arbeidsmåter, samtidig skal det legges særlig vekt på å styrke de grunnleggende ferdighetene i lesing, skriving og regning.
Skal elevene lese, skrive og regne seg til praktisk læringsarbeid, spør Haaland, Kristiansen og Egeland.
Teori og praksis må støtte hverandre, ikke konkurrere
Forfatterne understreker at praktisk undervisning ikke handler om å erstatte teori, men om å skape sammenheng.
«Ungdomsskolen trenger fagfolk som vet hvordan teorien brukes i praksis , og som kan vise elevene at matematikk, fysikk og teknologi er nødvendige verktøy i praktisk arbeid og ikke bare skal reproduseres til blant annet prøver. Yrkesfaglærerne kan dette! De har brukt skolefagene som verktøy i arbeid med for eksempel matlaging, møbelsnekring og teknisk arbeid.»
Ved å gjøre skolens læringsinnhold mer konkret, relevant og yrkesnært kan flere elever finne motivasjon og se sammenhengen mellom skole og framtidig arbeid.
Etterlyser handling
Hvis målet om en mer praktisk skole skal bli realisert, må det handling til. Innleggsforfatterne etterlyser konkrete tiltak fra myndighetene, og mener dette er gjennomførbart uten hverken nye reformer eller utredninger, men ved å benytte den kompetansen som allerede finnes.
Les hele innlegget hos Utdanningsnytt