Om Frisørfaget
En frisør jobber med å klippe, forme og endre hår ved hjelp av ulike teknikker.
Yrket innebærer tett kundekontakt og behandlinger må tilpasses kundens ønsker, behov og forutsetninger. Jobben kan også omfatte pleie og rådgivning om hår og hodebunn, samt styling av frisyrer til både hverdag og fest.
For å lykkes som frisør er det viktig å være serviceinnstilt, kommunisere godt og trives i et sosialt yrke med høyt tempo. Kreativitet, presisjon og evne til å håndtere ulike kunder er sentrale egenskaper. I tillegg trenger du kunnskap om kjemikalier, og ha gode rutiner for helse, miljø og sikkerhet.
Under Skole-NM skal frisørutøverne løse oppgaver som speiler praksis i arbeidslivet og svarer på det de har lært i undervisning på skolen. Typiske oppgaver kan være et håroppsett på tid eller styling inspirert av et bestemt tema. Utøveren skal også vise at de kan planlegge arbeidet godt og vise originalitet.
Her kan du se eksempel på en frisøroppgave fra Skole-NM
Om Blomsterdekoratørfaget
En blomsterdekoratør lager blomsterarbeider til små og store begivenheter og arrangementer. Her møter du mennesker i alle livets faser, fra bryllup til begravelser, så det er viktig å være serviceinnstilt og god på kommunikasjon.
Som blomsterdekoratør må du være en kreativ håndverker med estetisk sans og god kunnskap om levende plantematerialer, stell og ulike dekorasjonsmaterialer. Jobben krever at du følger trender og designutvikling i faget, og at du kan jobbe effektivt og finne løsninger under tidspress. Siden arbeidet ofte foregår i butikk, er kundekontakt, samarbeid og markedsføring av fagkunnskap viktige deler av jobben.
Under Skole-NM skal utøverne i blomsterdekoratørfaget teste oppgaver som for eksempel å lage et blomsterarbeid innen en viss tid, inspirert av oppgavens tema og nøkkelord i en eller flere valgfrie teknikker. Utøveren må også planlegge arbeidet, både teknisk og estetisk.
Her kan du se eksempel på en blomsterdekoratøroppgave fra Skole-NM
Om Eksponeringsdesignerfaget
En eksponeringsdesigner utvikler konsepter, utstillinger og messestander som skal synliggjøre produkter, tjenester og merkevarer, og profilere bedrifter og arrangementer. De kan lage alt fra butikkutstillinger til å jobbe med logoer, scenografi og kulturformidling.
Jobben kombinerer kreativitet og teknisk forståelse, og designeren må ofte planlegge og lede gjennomføringen av prosjekter.
For å lykkes som eksponeringsdesigner bør du ha god estetisk sans, romforståelse og kunne visualisere ideer. Du må kunne samarbeide med kunder, leverandører og andre fagpersoner. Struktur, nøyaktighet og praktisk sans er viktig, i tillegg til interesse for trender, kommunikasjon og visuell markedsføring.
Under Skole-NM skal utøverne i eksponeringsdesignfaget typisk planlegge og montere en utstiling i en ekte fysisk butikk. De får utlevert et bestemt tema og skal lage en utstilling som passer til det, samtidig som det skal styrke bedriftens merkevare.
Her kan du se eksempel på en Skole-NM-oppgave i eksponeringsdesign
Om Interiørfaget
Elever i interiørfaget lærer å designe interiør- og romløsninger, slik at de kan innrede og style offentlige og private bygninger slik at de blir funksjonelles og estetiske. Du kan jobbe som interiørkonsulent, eller velge å videreutdanne deg til interiørdesigner. Du skal finne gode løsninger for kundens behov, velge passende farger, materialer, møbler og belysning, og kunne utarbeide visuelle presentasjoner av forslagene.
Interiørfaget krever både kreativitet og praktisk sans, i tillegg til å kunne lytte og forstå kundens ønsker. Gode kommunikasjonsferdigheter, estetisk sans, samarbeidsevne og interesse for trender og design er viktige egenskaper. Interiørkonsulenter jobber gjerne i møbel-, kjøkken- og baderomsbutikker, hos ulike leverandører, i byggevarehus eller som selvstendig næringsdrivende.
Under Skole-NM får interiør-utøverne typisk i oppgave å innrede et bestemt rom, eller en plass i tråd med et forhåndsbestemt tema. I tillegg til selve innredningen skal det gjerne lages et moodboard, møbleringsplan, oversikt over produkter og skisser eller tegninger.
Her kan du se eksempel på en Skole-NM-oppgave i interiørfaget