Oslo øker lærlingandel i offentlige kontrakter

Publisert

I Oslomodellen stilles det krav om at minst 10 % av arbeidede timer innenfor utførende fagområder skal utføres av lærlinger. Dette er et skritt i riktig retning ifølge WorldSkills Norway.

I Oslomodellen stilles det krav om at minst 10 % av arbeidede timer innenfor utførende fagområder skal utføres av lærlinger. Dette er et skritt i riktig retning ifølge WorldSkills Norway.

I en høringsuttalelse fremhever Oslo kommune suksessen med strengere krav til bruk av lærlinger i offentlige kontrakter. Andelen lærlinger i kommunens kontrakter har økt fra 4 % i 2014 til 10 % i 2022, og kommunen mener dette kravet bør integreres i den nasjonale Norgesmodellen.

– Strengere krav i offentlige kontrakter kan bidra til flere læreplasser, konstaterer Oslo kommune i sin hørings​utttalelse.

Oslo kommune støtter forslaget om å innføre et krav om minst ti prosent lærlinger i slike kontrakter, og at alltid minst en person som deltar i arbeidet med å oppfylle kontrakten, skal være en lærling.

– I Oslomodellen stilles det krav om at minst 10 % av arbeidede timer innenfor utførende fagområder skal utføres av lærlinger. Tilbakemeldinger fra leverandører viser at kravet er håndterbart og oppnåelig, utdyper kommunen​​.

Videre foreslår kommunen opprettelsen av et nasjonalt register over lærlinger og fagarbeidere tilgjengelige for offentlige oppdragsgivere. Dette vil forenkle arbeidet med kontraktsoppfølging og sikre at oppgitte lærlinger faktisk er kvalifiserte.

– Det er nødvendig med gode verktøy for å forenkle arbeidet, særlig med hensyn til oppdragsgiveres kontroll av oppgitte lærlinger og fagarbeidere på en kontrakt, understreker Oslo kommune i sitt høringsinnspill​​.

Les hele saken på nettstedet Anbud365.no

Kommentar fra WorldSkills Norway: – Et skritt i riktig retning

Bjørnar Valstad, daglig leder i WorldSkills Norway, kommenterer:
– Oslo kommunes initiativ understreker viktigheten av lærlinger i arbeidsmarkedet. Ved å stille strengere krav til offentlige kontrakter, fremmer vi ikke bare yrkesfaglig utdanning, men bidrar også til å bygge en mer kompetent og faglært arbeidsstyrke. Dette initiativet er et skritt i riktig retning for å styrke yrkesfagene og sikre fremtidens fagarbeidere.