- Skolen må legge bedre grunnlag for yrkesfag

Publisert

- Skolen må legge bedre grunnlag for yrkesfag, skriver Aftenposten på lederplass.

- Skolen må legge bedre grunnlag for yrkesfag, skriver Aftenposten på lederplass. Foto: KIS

– På ungdomsskolen legges det større vekt på teoretisk kunnskap. Langt på vei er det en forberedelse til studiespesialiserende retninger på videregående, ikke til yrkesfag, skriver Aftenposten på lederplass.

Her er et utdrag fra Aftenpostens lederartikkel:

Norge er et land der man skal kunne klatre i systemet på egen hånd. Det skal ikke ha noe å si hvem foreldrene er.

Men det har det. Det viser en ny studie fra skoleforsker Thomas Nordahl med all tydelighet.

Thomas Nordahl er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. I studien «Sosial ulikhet i skolen» sammenlignes data fra 110 grunnskoler i gamle Hedmark fylke fra 2016, 2018 og 2020. Der går det frem at forskjellene øker betraktelig når elevene kommer på ungdomsskolen. Det får konsekvenser for mulighetene de har til videre utdannelse.

Er man barn av foreldre med lav utdannelse, ligger man på slutten av ungdomsskolen i gjennomsnitt tre år bak elever som har foreldre med høy utdannelse. Det i seg selv er oppsiktsvekkende. Mer tankevekkende er det at forskjellene er minst blant de yngste elevene. Med andre ord øker forskjellene jo eldre elevene blir.

Den norske staten bruker store økonomiske ressurser på opplæring. Grunnskolen er blitt utvidet fra ni til ti år, og landet har nesten full barnehagedekning. Likevel går nesten 20 prosent av elevene ut av grunnskolen som det Nordahl kaller «ikke-funksjonelle lesere». 20–25 prosent klarer ikke å fullføre og bestå videregående opplæring.

Nordahl mener det er grunn til å spørre om systemet fungerer på en likeverdig og rettferdig måte.

På ungdomsskolen legges det større vekt på teoretisk kunnskap. Langt på vei er det en forberedelse til studiespesialiserende retninger på videregående, ikke til yrkesfag.

Kunnskapsminister Tonje Brenna fra Arbeiderpartiet har sagt at hun vil gjøre trinn 5–10 mer praktisk og variert. Regjeringen arbeider med en stortingsmelding som skal svare på hvorfor så mange går ut av ungdomstrinnet med svake resultater. Regjeringen har også satt ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra til å utjevne forskjeller.

Et godt sted å begynne er å lese studien fra Thomas Nordahl. Forskjellene er små på barneskolen, men blir store på ungdomsskolen. Da er det kanskje der man bør sette inn støtet hvis målet er å gi alle like muligheter.