Starter med fagbrevet fra første stund

Vest-Telemark videregående skole øker utdanningstilbudet og tar i bruk vekslingsmodellen, som er en ny opplæringsmodell for å få fagbrev.

Vekslingsmodeller

Hovedmodellen for yrkesfag er to år i skole etterfulgt av to år i bedrift (2+2-modellen). Vekslingsmodeller skiller seg fra dette ved at læretiden starter tidligere og opplæringen i skole og i bedrift veksler oftere. Ellers er opplæringen lik som hovedmodellen ved at den går over fire år, har samme læreplan og samme fordeling mellom fellesfag og programfag. Mengden tid i skole og i bedrift er også den samme som for hovedmodellen.

– Elevene som velger «vekslingsmodellen» starter med fagbrevet fra første stund, med to dager skole med fellesfag og tre dager opplæring i bedrift, kommer det fram i en pressemelding sendt fra Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Med denne modellen kan unge nå bli rørlegger, tømrer, kokk, ernæringskokk eller servitør ved skolen på Dalen.

– Dette er et pilotprosjekt, og får vi modellen til å fungere er det ingen grenser for hva slag utdanningsløp vi kan tilby framover. Vi tar denne modellen i bruk fordi vi ser det er stort behov for arbeidskraft innen fag vi ikke tilbyr i dag. Med dette opplegget klarer vi å tilby opplæring innen restaurant- og matfag, rørlegger og tømrer i tillegg til faga vi har fra før. Dette er fag næringa har meldt om at de slit med å få nok fagfolk til, sier Lars Ramdal Kleve som er avdelingsleder for undervisning på Vest-Telemark videregående skole på Dalen.

Gitt gode resultater

Lignende modeller er testet ut andre steder i landet og har gitt gode resultater.

– Opplegget passer godt for alle som ønsker seg et fagbrev. Det vil også fange opp elever som er skoleleie, men som er motiverte for å jobbe. Det er meldt om motiverte elever, tidligere spesialiserte fagarbeidere og flere som fullfører, står det i pressemeldingen.

– Vi har sett på denne modellen i noen år. Det er gledelig at vi får til dette sammen med Vest-Telemark videregående skole og bedrifter i området, sier Hanne Sondresen i Opplæringskontorene for Vestfold og Telemark.