– Det nytter ikke bare å snakke koselig om yrkesfag

Publisert

Norge trenger flere fagarbeidere, men hvordan få flere til å velge yrkesfag? Kan gode stipendordninger, bedre opplyste mødre eller det å skille ut yrkesfagene allerede i grunnskolen, være blant løsningene?

Alt dette var forslag som ble lansert under arrangementet «Mangel på arbeidskraft er en trussel for utviklingen av Norge», som var en del av Arendalsuka. Bygg Arena Arendal sto bak. Dette er en samling av 42 ledende bedrifter og foreninger innen bygg, anlegg og eiendomsnæringen.

Dystre utsikter

Bygg og anlegg er Norges største bransje, og den sørger også for mange distriktsarbeidsplasser. Næringen har beregnet at for å sikre velferds- og samfunnsutviklingen trengs det 8500 nye fagarbeidere i Norge hvert år.

– Yrkesfag må bli normalveien

– Skolen er blitt mer akademisert, så vi må møte elevene helt ned i barneskolen og gjøre yrkesfag til en normalvei. Her må regjeringen også bidra, sa Halvard Hølleland (Ap), som er statssekretær i Kunnskapsdepartementet. Han tilføyde at det jobbes med en stortingsmelding om en mer praktisk skole for alle.

– Det nytter ikke bare å prate koselig om yrkesfag. Vi må gjøre noe med situasjonen. Det er blant annet en skjevfordeling når det gjelder stipend. Vi må sørge for at yrkesfagelevene får dekket utgiftene til det utstyret de trenger under utdanning, påpekte LO-sekretær Trude Tinnlund.

To likestilte utdanningsløp

Anne Kristine Eggen Lervik, som leder strategisk innovasjon og kommunikasjon ved Fagskolen Oslo, har ingen høye tanker om yrkesfagsatsingen til de ulike regjeringene de siste ti årene:

– Det har vært mye tomt prat, og de har oppnådd ingen ting. Vi må gjøre noen store grep, og jeg vil at begge utdanningsveiene fra ungdomsskole og oppover skal føre helt til topps. Velger du yrkesfag skal du kunne ta fagbrev og fagskole som i dag og fortsatte videre til master og gjerne helt til doktorgrad. Da får vi to sidestilte løp.

Hun fikk støtte av Tinnlund fra LO, som viste til at mange andre land i Europa har en yrkesutdanning som går helt til topps, mens hun mente at vår stopper i en blindvei.

Les hele saken på Utdanning.no