WorldSkills Norway

Innhold

Øker krav til andelen lærlinger

Statens vegvesen har frem til nå ikke satt krav til minimum andel lærlinger i kontraktene. I stedet har vegvesenet praktisert en kompensasjonsordning hvor entreprenør får kompensert 50 kroner per time for lærlinger. Nå skal andelen lærlinger økes i Vegvesenets kontrakter.

- Nå vil Vegvesenet sette minimumskrav til andel lærlinger i utbyggingskontraktene, forteller avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen.

Store variasjoner i tilgang på lærlinger

Kartleggingen viser at tilgangen på lærlinger er meget varierende rundt om i landet.
– Dette illustrerer hvor utfordrende det er å tallfeste et minimumskrav i kontrakter for en organisasjon som har kontrakter over hele landet. Årsaken er at det i store deler av landet er mangel på lærlinger, sier Sandvin.  

Lav lærlingeandel på veg- og anleggsfag

Det er flest lærlingplasser innen bygg innen tømrer-, rørlegger- og betongfaget. For anlegg er det per i dag flest lærlinger i anleggsmaskinførerfaget med totalt drøyt 5 prosent lærlingedekning. Ser vi på veg- og anleggsfaget er totaldekningen 2,4 prosent. Disse lærlingene er i tillegg meget ujevnt fordelt over landet, og ingen landsdeler har en dekning over 6 prosent i dette faget. Størstedelen av landet har faktisk en dekning på under 4 prosent på veg- og anleggsfag.

Vegvesenet ønsker å bidra

Arne Akre i EBA forteller at de med kartleggingen ønsket å belyse viktigheten av at det stilles krav til lærlingeandel, og Sandvin roser EBA for arbeidet med å få kartlagt tilgangen til lærlinger.
 
– Vi er glade for at EBA har innhentet denne informasjonen og at de bidrar til at vi kan sette realistiske krav til lærlingeandel på våre kontrakter. En gjennomgang av våre kontrakter viser at lærlingeandelen flere steder har ligget under 3 prosent. Nå vil vi gjøre vår del for å legge til rette for flere lærlingeplasser, sier Sandvin.

Krav om minimum 5 prosent lærlinger vegvesenet sine kontakter

EBA har foreslått at vegvesenet setter krav til minimum 5 prosent lærlinger i kontrakter med årlig omsetning over 50 millioner kroner. Sandvin mener dette er en god løsning.
 
–  Som fastlands-Norges største byggherreorganisasjon har vi gjennom våre kontrakter en unik mulighet til å bidra. I tillegg til å kontraktsfeste lærlingeandel vil vi øke kompensasjonen til 100 kroner per time for lærling-timer utover 5 prosent. Vi kompenserer opp til 7 prosent.
 
På spørsmål om hvorfor kompensasjon ikke gis utover 7 prosent svarer Sandvin at årsaken er en felles holdning hos EBA og Statens vegvesen om at det ikke vil være forsvarlig å ha opp mot 10 prosent av arbeidsstokken på et anlegg med bare 1-2 års arbeidserfaring. 

Viktig for bransjen 

Aakre mener kravet som vegvesenet nå setter er et realistisk sett i lys av tilgangen på lærlinger.
 
– EBA er godt fornøyd med nye lærlingekrav i utbyggingskontraktene til Statens vegvesen. I tillegg legger de opp til en bonusordning som vi mener er et godt virkemiddel for å utvikle en ordning, sier Aakre. Det nye kravet er en forbedring av dagens ordning, og vegvesenet vil med det nye kravet få et godt og ærlig krav til lærlingeandel, og det setter vi pris på i bransjen, avslutter Aakre.

På riktig vei

–  Det er svært gledelig at SVV rådfører seg med bransjen, og tar våre innspill på alvor. Jeg opplever Statens vegvesen som oppriktig opptatt av å være med å utvikle kontraktskrav og retningslinjer i riktig retning slik at vi får et mer balansert regelverk og forholde oss til. Krav om antall lærlinger er et godt eksempel på dette. Vi jobber i en bransje som har utfordringer i forhold til rekruttering samtidig som vi sårt trenger de beste ressursene. Dette er et godt bidrag i så måte sier Steinar Myhre, konserndirektør i Skanska og leder av anleggsutvalget i EBA.
 
Kilde: vegvesenet.no